Emi


Létezik egyáltalán valaki (aki blog szinten érdeklődik a gasztronómia iránt), akit nem ihlet meg Limara és az ő művei? Én sokáig csak csodáltam, mert hát ki vagyok én, hogy meg tudjam mindazt csinálni, amit ő? Aztán összeszedtem magam és belevágtam. Muszály volt látnom, hogy képes vagyok rá vagy sem. Ugyesen begyúrtam az öregtésztát este, majd másnap bedagsztottam a kenyérkét. Olyan öröm látni már csak azt is, hogy kel a tészta ahogy kell. Aztán formázás és újra ámulat a gyönyörű növekedésen. Nem lett tökéltes és attól tartok sok van még hátra, hogy olyan kenyeret süssek, mint Limara. De várakozásomat felülmúlta az alkotásom és finomabb volt minden kenyérnél számomra :)
A recept teljes egészében Limara jól bevált fehér kenyere, szó szerint követtem... megérte! Kivéve a lisztet ( sima kenyér liszt) és az élesztőt (szárított).



Fehér kenyér sülés után


Öregtészta
Hozzávalók:

50 dkg fehér kenyér liszt
3 dl langyos víz
1 csipet cukor
1 csomag szárított élesztő (7g)

Mindezt alaposan összedolgozzuk, kb 10 percet dagasztjuk. Ezután konyharuhával letakarjuk és hagyjuk éjszakára, szobahőmérsékleten kelni. Reggel a szükséges mennyiséget kivesszük a kenyérhez, a maradékot lezárható műanyagdobozba tesszük és hűtőben tároljuk. Limara szerint 10 napig felhasználható.

Fehér kenyér cserepesedve


A kenyér
Hozzávalók:
20 dkg öreg tészta
50 dkg fehér kenyérliszt (strong white bread flour)
2 tk só
1 csomag szárított élesztő (7g)
2 ek olaj
2,7 dl langyos víz

Fehér kenyér meggylekvárral


Elkészítés:
A hozzávalókat alaposan összegyúrjuk, majd legalább 15 percet dagasztjuk. (Limara dagasztógéppel 20 percet dagasztotta, én kézzel dagasztottam és 15 percnél tovább már nem bírtam dagonyázni :) Hagyom kelni, 20 perc után kicsit átforgatjuk, majd újjabb 20 percet kelesztjük. Ezután lisztezett felületre borítjuk és formázzuk. Formázásról nagyon hasznos fotókkal ellátott leírást ad Limara, itt. Sütőpapírral bélelt jénaiba tesszük, 1 órát kelesztjük. 40 perc után 2 vagy három helyen, éles pengével bevágjuk. A sütőt 220 fokra melegítjük, a sütő aljába, egy edénybe forró vizet teszünk, ami majd gőzöli a kenyérkét. A kenyeret betesszük, 50 percig sütjük. Rácsra tesszük, hideg vízzel megspricceljük és hagyjuk kihűlni.

Félbarna kenyér a kelesztés végén

Tapasztalatok:
Tető nélkül sütöttem, mert a jénaimnak nincs teteje. A gőzölés talán nem volt elég. A kenyerem kicsit szerintem túl is sült, vastag lett a héja. Fényes egyáltalán nem lett, viszont legalább szépen cserepesedett. A cserepesedés titka nálam az volt, hogy alaposan bespricceltem hideg vízzel. Nem kezdett pattogni, ropogni, ahogy egyesek mondták, de kb fél óra múlva szép cserepes volt már.
Ízre nekünk nagyon bejött a mostanában megszokott, szeletelt, angol kenyérhez képest. Olyan otthoni bolti kenyér íze volt, ami ugyan nem is lenne nagy szám, de a mi esetünkben és az első igazi kenyerem esetében bizony az volt. Másnap teljes egészében fel is falta a férjem.
Mivel a fehér kenyérről teljesen leszoktunk és öreg tésztám is volt még, másodszor is próbálkoztam, ezúttal 30 dkg fehér és 20 dkg teljes kiőrlésű liszttel (strong stoneground wholmeal flour).  Ránézésre pontosan olyan lett kívűlről (formázás terén még van mit tanulnom), viszont nem cserepesedett olyan szépen.
Lesz még kenyér! Büszkeségem! És remélem fejlődök idővel.

Félbarna kenyér belülről
11 Responses
  1. Szofi Says:

    Emi ezek nagyon szepek,de olyan bonyolultnak tunik,en tuti elrontanam valahol :D


  2. trollanyu Says:

    Gyönyörűek, nagyon belejöttél már a kenyérsütésbe:)Az a meggylekváros szelet, de megenném most:)


  3. Seffer Lilla Says:

    Nem semmi. Nagyon jól néznek ki. Nálunk ez a mennyiség tuti nem fogyna el soha. :D


  4. Marcsi Says:

    Emi!
    Gratulálok nagyon szépséges kenyérkét sütöttél.


  5. gionetta Says:

    Nagyszerű! Köszöntelek az otthon kenyeret sütők klubjában! :-)) Nem tart sokáig és minden csínját- bínját ismerni fogod a házi kenyérsütésnek. És utána nem ízlik a bolti kenyér már. :-)) S ha hazamentek, gyorsan befűttetsz a kemencébe és már sül is az IGAZI kenyér! :-))


  6. Blogkonyha Says:

    Gyönyörűek! Milyen szépen kicserepesedett!


  7. Emi Says:

    Szofi, nem bonyolult! Persze úgysem lesz olyan mint Limaráé, de ha én képes vagyok rá, akkor te is! persze, ha van rá fél napod...

    Trollanyu, 3 probálkozás után még nem mondanám, hogy belejöttem, de örülök, hogy végre belevágtam, nem bántam meg!

    Lilla, köszi, mi sem vagyunk nagy kenyér evők, az első seperc alatt elfogyott, mert ugy-e újdonság volt, a második... már nem annyira gyorsan :)

    Marcsi, köszönöm a dicséretet, nő a májam :))

    Gionetta, nagyon kedves tőled, jó a klubban lenni :) Jó is lenne, ha már kemencében sütnék :))

    Illéskrisz, köszönöm, büszke is voltam a cserepekre :))


  8. Erika Says:

    Nagyon szép lett! Örülnék, ha ilyet tudnék!


  9. Emi Says:

    Köszi Erika, persze, hogy tudnál ilyet! Én is elhittem magamrol hogy nem tudok, aztán tessék :)


  10. Éva Says:

    Muszály voltam már benézni hozzád mert nagyon régen hallottam felőled! A kenyérkéd nagyon szép és nagyon finom lehetett! Látod csak elkezdeni nehéz:-)


  11. Lisa Resnick Says:



    I'm appreciate your writing skill. Please keep on working hard. Thanks for sharing.
    clipping path