Emi
Ismeritek? Kellene:) Az előző bejegyzés főszereplője, a gyors változatú fahéjas csiga, csak előfutára volt az igazi, az eddigi legfinomabb csigámnak! A vörös bársony torta után erre a művemre vagyok a legbüszkébb. Olyan régóta kívánom már a kelt csigát, de ugyanannyira nehéz is volt magam rávenni. Mert az első, és mert olyan sok idő kell neki. És mert... nincs több mert, most már magamtól is szégyelltem és a váratlanul beütő szabad szombatot kihasználtam. A lényeg az volt, hogy kelt fahéjas csiga. Aztán kutakodtam, és amint megláttam Jadenél, tudtam, hogy ez az amire igazán vágyok!

 

Hozzávalók: 16 nagy vagy 14 nagy és a széleken több kisebb csigához:)
A tésztához:
2,5 dl tej
2,5 teáskanál szárított élesztő
10 dkg cukor
8 dkg vaj
csipetnyi só
2 tojás
60 dkg liszt

A töltelékhez:
5 dkg puha vaj
10 dkg barna cukor
10 dkg kristálycukor
2,5 evőkanál őrölt fahéj

A mázhoz:
5 dkg puha vaj
15 dkg porcukor
8 dkg krémsajt

A tetejére:
aprított mandula


1 dl langyos tejben elkavarunk 1 kávéskanál cukrot és ebben felfuttatjuk az élesztőt. Beleöntjük egy nagyobb tálba, hozzáadjuk a maradék tejet, cukrot, a puha vajat, sót, beleütjük a tojásokat és összedolgozzuk. Ezután hozzáadunk annyi lisztet, amennyivel közepesen lágy, gyúrható tésztát kapunk. Lisztezett munkalapra tesszük és dagasztjuk, míg az egész lisztet fel nem vette. Visszatesszük a tálba, letakarjuk és meleg helyen a duplájára kelesztjük. Közben a töltelékhez összevegyítjük a cukrokat a fahéjjal.
A megkelt tésztát ismét lisztezett deszkára tesszük és kb 55x40 cm nagyságú lapot nyújtunk belőle. Megkenjük a puha vajjal és megszórjuk az előkészített fahéjas cukorral. A nyújtófával néhányszor végiggörgetünk rajta, hogy a cukor belenyomódjon és fetűréskor ne hulljon ki. Ezután szorosan felcsavarjuk, cérna segítségével 3-4 cm vastagságú szeleteket vágunk, sütőpapíros tepsire rakjuk (nekem 6 nagy csiga ment egy tepsire), 30-40 perc alatt ismét megkelesztjük. Végül 200  fokos sütőben 10-12 perc alatt gyönyörűre sütjük őket.
Amíg sülnek krémesre kavarjuk a mázhoz a puha vajat, krémsajtot és porcukrot. A még forró csigákra fél-1 kanálnyi mázat simítunk, ami a forróságtól rögtön megolvad és lecsorog az egész csigán. A tetejét enyhén megszórjuk aprított mandulával vagy egyébbel ízlés szerint. Hagyjuk kihűlni, ha van elég kitartásunk hozzá, ha nem, akkor langyosan letesztejük, hogy megfelel-e a réges régen álmodott elvárásunknak:)

 

A kelesztés öröme sajnos nem ragadott annyira magával, de a végeredmény feledtetett minden fáradtságot. Annyira boldog és elégedett voltam, hogy már tervezem is a következőt, valamilyen sós változatban, hogy kedveskémnek is a szívét megsimogassam:)

Ja és még valami: ezzel a csigával sikerült kijavítani az előbbi bejegyzésben említett félresikerült sütit. Ez már mindenkinek ízlett és a saját megelégedettségem sem utolsó. Mégis csak én vagyok saját magam legnagyobb bírája!

Végül egy gyors kérdés:
Ti felfuttatjátok a szárított élesztőt? Mert sok helyen olvastam, hogy nem kell, mehet a liszttel együtt a tésztába. Elsőre biztosra akartam menni, nem kockáztattam, de jó lenne, ha tapasztaltabbak megosztanák a véleményüket. Nagyon köszönöm!

12 Responses
  1. Erika Says:

    Ú de gyönyörűek Emi! Én is így voltam vele, hogy a kelesztés nélküli változat nyomába sem érhet a sima kelesztettnek:) Ki fogom próbálni ezt a variációt is, bár nálunk inkább csak én eszem. Nagyon ügyes vagy. Én a szárított élesztőt nem futtattam még fel, de hallottam, hogy ugyanúgy lehet. Majd lengyel boltba tudsz később venni friss élesztőt is.


  2. Hú, erre én is lecsapok! Én pont ma futtattam szárítottat, fel is futott, de amúgy nem szoktam. (Én ugyan nem tartozom a tapasztalt rókák közé...)


  3. Gerdi Says:

    Hát nem ismertem! Nagyon szépek, a máz a tetején jól áll neki:-)


  4. Seffer Lilla Says:

    Azta, nagyon jól néz ki! Hát elhiszem, hogy büszke vagy rá. Én még húzom-halogatom a készítést...:)


  5. Mági Says:

    Gyönyörűek lettek, a máz számomra igazi újdonság.
    A szárított élesztőt én nem szoktam felfuttatni. Attól függ mit készítek, szárazon keverem a liszthez, vagy a folyadékba teszem, hogy előbb nedvességet szívjon magába. Ez annyira szép, hogy így felfuttatva készíteném vagy a beáztatom 3 percre variációval.


  6. teller-cake Says:

    Emi, ezek gyönyörűek!! Küldhetnél nekem fénypostán egyet! :-))


  7. NYAMMM Says:

    Brutális, gyönyörű, kyínzás:) Azonnal ide velük. Fahéjat egyszerűen imádom:)


  8. Panna Says:

    Kipróbálásra elmentve! ;)


  9. Szofi Says:

    Úúúúúúúristen Emi, meghalok!!!Az a máz a tetején csillagos ötös:)))


  10. gionetta Says:

    Mmmmmm, édesek! Nekem nagyon bejönne bármikor.


  11. Csilla Says:

    Ó, igen! Ismerem! :) Pont ez alapján a recept alapján sütöm, imádjuk! :) Felfuttatom a szárított élesztőt én is.


  12. Emi Says:

    Erika, igen, a kelesztett az igazi!

    Bors&Pepper, nálad nézelődve nem úgy néz ki, mint aki tanácstalan lenne éleszőügyben:)

    Gerdi, köszi, örülök, hogy tetszik!

    Lilla, köszi. Megértelek a halogatással, de azért egyszer csak vágj bele:)

    Mági, köszi az élesztős tanácsot!

    Teller-cake, legközelebb gurul a csiga:)

    Nyamm, sajnálom a kínzást:) Én is imádom a fahéjat!

    Panna, örülök!

    Szofi, köszi, ízre is nagyon jóóóó volt!

    Gionetta, örülök, hogy tetszik!

    Csilla, de jó, hogy te is így készíted!